onsdag 17 februari 2010

Sarahs Mummsiga Pastagratäng

Idag hittade jag ett recept som jag slängt ihop, den är super enkel att göra och går snabbt
och fick inspiration och peppen av en klasskamrat som är vegan!
Det fick jag veta på vår klassfest i lördags och jag blev superlycklig!
Nu är vi 4 vegonissar i klassen, än så länge ;)

Det är så gott att jag vill äta ihjäl mig på det!


Här är Sarahs mummsiga Pastagratäng:

225C mitt i ugnen 10-15 min

Du behöver till (6-8 port):

400g pasta
2 msk fett
1-2 gula lökar
1 stor röd paprika
1 burk majskorn
300g quornfärs/sojafärs
1 tsk sambal olek
cayen peppar

såsen:
1 dl mjöl
7 dl soyamjölk
vitpeppar
salt
1-2 dl löpefri ost(västan mild, emmental) /sojaost

Gör så här:

* Koka pastan enligt förpackningen. Häll av vattnet, smöra en ugnssäker form. Häll i pastan.

* Skala och hacka löken. Kärna ut och hacka paprikan. Fräs löken och paprikan med lite fett i en stekpanna. Lägg färsen och stek under omrörning. Ta i sambal olek och kryddan.

* Blanda ner röran och majs i formen med pasta.

* Vispa ut mjölet med mjölken i en kastrull. Koka upp under vispning. Smaka av med peppar och salt. Häll såsen i formen och strö över ost.


Delicious Delux!

Här finns det om ni vill skriva ut!

1 kommentar: